26.10.2015#business#projekty

Proč? Protože to dělá konkurence???

Nedávno jsem dokončil pro bývalého kolegu a jeho tým aplikaci pro online vytváření mockupů „MockupNow“. Myšlenka je jednoduchá: Co nejrychleji získat krásný mockup za pár éček. Cílovka jsou lidé vytvářející prezentaci produktu kteří se s tím nechtějí dělat ve Photoshopu, ale chtějí to mít rychle.

Klukům jsem na počátku navrhnul, že vše bude podle názvu „Now“. Tedy: rychlé, svižné, bez zbytečného vyplňování formulářů. Vytvořím mockup, a pokud se mi líbí, zadám email, přesměruji se na bránu, platím kartou a výsledný mockup stahuji. Na tom jsme se shodli, což bylo super.

Když se vývoj chýlil ke konci, kluci se ozvali, že si vše rozmysleli a redesignovali, a bude se teď čekat na předělání designů a procesů. Podle hesla „Dokonalosti není dosaženo tehdy, když už není co přidat, ale tehdy, když už nemůžete nic odebrat“ se rozhodli neřídit a vytvořili pravý opak. Tedy: přidejme všechno co můžeme, ať si lidé vyberou.

Přijal jsem jejich požadavky, které argumentovali tím, že chtějí web postavit již „profesionálně“. Nerozuměl jsem tomu, proč k profesionalitě vede cesta přes zesložitění, ale věřil jsem, že kluci vědí co chtějí.

Hlavní věcí, která aplikaci zesložitila, byly různé druhy registrace před stáhnutím. Z původního krásně easy procesu:

Zadej email, zaplať a stahuj. Při dalším stažení si už tvůj email budeme pamatovat a nemusíš se o nic starat, jen zaplatit.

… vymysleli (dle mě) nesmyslný postup:

Vyber si možnost, jestli chceš stáhnout obrázek bez registrace nebo s registrací. K tomu popis v několika bodech co jednotlivá možnost znamená (popis který nikdo nečte, a který mě vůbec jako zákazníka nezajímají, já si přišel pro svůj obrázek a jsem ochoten zaplatit, proč mě otravujete?). Formulář pro „bez registrace“ je úplně stejný jako „s registrací“, jen neobsahuje kolonku pro zadání hesla. K tomu je někde dole odkaz na „přihlásit se“ pro lidi co tedy dříve zadali „s registrací“. Samozřejmě, že pokud jste zadali „bez registrace“, nemohli jste se později přihlásit.

Prostě zesložitění na druhou. Rozhodovací paralýza. Z krásného jednoduché formuláře s jedinou nutnou položkou „email“ mě vyděsí 3 možnosti a pocit, že mě chce někdo zahnat do kouta. Rozhodovací paralýza udělá to, že web zavřu a vyGuglim nějaký jiný.

Těšil jsem se na osobní schůzku, kde jsem čekal, že mi kluci jejich záměr vysvětlí. Mám rád, když mi někdo odkryje nějaké své zkušenosti na věci, na které mám jiný názor. Podal jsem jim své argumenty, proč si myslím, že je to nesmysl. Místo protiargumentů přišla snad nejhorší věta, kterou můžete v jakémkoli businessu použít:

„My jsme se tak rozhodli na základě analýzy konkurence. Dělají to tak všichni ostatní, proto jsme se rozhodli zákazníky nemást jiným přístupem. Budeme to dělat stejně jako oni.“

Taky ve vás teď hlodá to velké WTF?? Tohle je přístup většiny lidí. Sondujou konkurenci (a ještě tomu říkají honosně „analýza“) a berou jí jako polobohy, a kopírují jejich postupy bez toho, aby se nad nimi zamysleli.

Přijde mi to stejně absurdní, jako kdybyste se chtěli sídlit ve stejné budově jako vaše konkurence, protože jsou tak zákazníci zvyklí. Nebo kdybyste chtělí mít podobný název a logo jako vaše konkurence, protože lidé jí znají, a vy je nechcete „mást“.

To znamená, že chcete parazitovat na své konkurenci, a doufat, že nějací její zákazníci třeba přejdou k vám? A není to tak, že ta vaše konkurence je lepší, a pokud naopak najdou nejdříve vás, nebude pro ně problém přejít právě ke konkurenci? Odlište se! Ve spoustě businessů se kopírují pořád stejné nesmyslné postupy (kupříkladu registrace kterou nikdo nepotřebuje), buďte první, kteří tenhle nesmysl zboří. Ne jeden z dalších, kteří ho zkopírují. Dejte možnost lidem o vaší službe říct: „Jo tahle aplikace je super, je lepší než ty všechny ostatní. Začal jsem jí používat a už nemůžu jinak.

Hawk.

PS.: Tímto článkem nijak neshazuju kluky z MocupNow, je to čistě jen můj názor. Já jím pořád věřím, že vědí co dělají.

Kdo je Adam Motvička ?

Jsem mentor, partner, poradce, pozorovatel a poskytovatel feedbacku. A taky programátor kterého nebaví jen programovat, ale chce do všeho kecat a nenechat si nic pro sebe.

Miluju pomáhat lidem hledat jejich “aha” moment v jakékoli fázi jejich projektu.

Adam vás presvedčí, aby ste so svojmi nápadmi pracovali a nenechávali ich doma v šuplíku.

Patrik Mihalčin
Účastník kurzu "Chci podnikat..." a "Mistrovství v Trello"

Adam je člověk který neskutečně nabíjí pozitivní energii, začnete tak vidět hodně věci jinak. Přidává spoustu chutě a sil začít své touhy a cíle řešit.

Ondřej Luskač
Účastník kurzu "Chci podnikat..."

Z Adama úplně přímo číší jeho lidský přístup k problematice rozhodování o začátku podnikání. Nehodnotí a nesoudí, dává ucelený pohled a povídání je jasně strukturované, zřetelné a srozumitelné.

Michal Šatal
Účastník kurzu "Chci podnikat..."

Adam je super lektor, který čerpá hodně ze svých zkušeností a snaží se maximum předat dál.

Michaela Rašovská
Účastnice kurzu "Chci podnikat..."

Vstřícný a otevřený člověk, pro kterého je každé téma výzva. Byl schopný na svém kurzu tím, co sděluje zaujmout deset lidí na tři hodiny, a klidně by to zvládl ještě pár hodin.

Martin Hlaváč
Účastník kurzu "Chci podnikat..."


Adam Motvička, IČ: 74500431

Volejte na: +420 602 316 157

Pište na: adam@motvicka.cz

Přidejte si mě na Facebook

a sledujte mě na Twitteru.

mautic is open source marketing automation