4.4.2016#business#cestování

Failstory: Jak jsem neprodával kabelky

Taška

Stává se vám někdy, že vás napadne něco ve smyslu: “Tyjo, tohle by byl dobrý nápad na podnikání”, nebo “Tohle by lidé určitě kupovali, kdybych to prodával”. Mě podobné nápady chytají poměrně často. Předevčírem jsme přeletěli z Bali do Thajska. Na Bali jsem se zamiloval do nábytku který vyráběji malé místní firmy hlavně kolem oblasti Ubudu. Kromě nábytku jsem obdivoval i spoustu originálních kabelek, tašek, náhrdelníky, sošky a různé výrobky z masivního dřeva nebo bambusu.

A právě jedna z tašek padla do oka i Marušce (přítelkyni). Byly dělány s nádherným patchworkem a v různých variacích. Dali se sehnat jako velké sportovní tašky, kabelky, baťůžky i malé taštičky a stáli pár korun. Napadl mě ďábělský nápad:

Cestovali jsme jen s baťužkem, a původně jsme měli v plánu z Bali zamířit už domů. Měli jsme tedy možnost odbavit zdarma další zavazadlo. Určitě by se za kabelku dala usmlouvat ještě nižší cena než v maloobchodě. A u nás by nám za takovou kabelku utrhaly holky ruce. Byly opravdu nádherný. Co takhle jich nakoupit několik desítek, zabalit do kufru a v ČR rozprodat? Mohla by se o to postarat přítelkyně sama a krásně by nám to zaplatilo celou dovolenou. Přemýšlel jsem nad tím při jízdě na motorce cestou do hotelu.

No co teď ale s tím? Nakoupit jich sto, zabalit, a doufat, že na tom neproděláme kalhoty? Takhle hloupě jsem na to opravdu jít nechtěl. To, že jsme si mysleli, že “nám za ní v ČR utrhají ruce”, byla jen naše domněnka. A taková domněnka může být velmi zkreslená. Možná i tím vedrem na Bali :). Je to zkrátka jen předpoklad, který je potřeba ověřit nebo vyvrátit.

Hned po příjezdu jsem se opět zvednul, sednul znovu na motorku a vrátil se do obchodu. Cílem bylo usmlouvat co nejnižší cenu za tašku a jednu koupit. Zapojil jsem všechen obchodnický um a dostal se na poloviční cenu oproti původní, na v přepočtu zhruba 60 Kč. Tašku jsem koupil a odvezl na hotel. Pokud jsem se dostal za jeden kus na cenu 60 Kč, věřil jsem, že když najdu na ostrově výrobce, nebo alespoň větší obchod, usmlouvám při odběru 100 kusů určitě cenu o 20% níž. Mohli bychom se dostat na nákupní cenu 45-50 Kč za tašku.

V tuhle chvíli jsem věděl kolik mě taška bude maximálně stát a zbývalo zjistit to nejdůležitější: Opravdu nám za ní v ČR utrhají ruce? Nechtěl jsem přijet do ČR se stovkou tašek, otevřít eshop a zjistit, že je nikdo nechce. Hledal jsem tedy nějakou možnost jak co nejrychleji ověřit jestli si tašku někdo koupí. Cílovku jsem se rozhodl hledat na Mimibazaru. Tam si může kdokoliv otevřít obchod a nabídnout návštěvníkům Mimibazaru své produkty.

Kabelku jsme tedy s přítelkyní nafotili, sepsali jsme krátký popis a já vložil inzerát na Mimibazar. Tam jsem zároveň zaplatil pár korun za zviditelnění. To abychom se v záplavě ostatních produktů neztratili, a já tak mohl zjistit, kolik lidí z těch, kteří tašku uvidí, ji i zakoupí. Napsali jsme otevřeně, že tašky budeme odesílat až za týden, že jsme zatím na Bali, odkud je vezeme. Snažil jsem se hrát na to, že se jedná opravdu o originální práci, ne nějakou čínskou nebo vietnamskou velkovýrobu.

Ten stejný inzerát jsem vložil i na Aukro a Sbazar. A čekal. Pro ověření, že je o tašky zájem, jsem chtěl takto prodat alespoň 2 kusy za následující 3 dny. Cenu za tašku jsem nastavil na 470 Kč.

Taška Bali

A jak to dopadlo? Velmi nevalně. Tašku si za 4 dny, kdy jsem měl inzeráty zviditelněné, prohlédlo opravdu minimum lidí a nezakoupil si jí naprosto nikdo. Pro mě to bylo potvrzení toho, že se tím nemá smysl zabývat, a že náš předpoklad, že o ní bude velký zájem, není reálný.

Při takovémto ověřování je vždy potřeba si určit co je pozitivní, a co negativní výsledek. A toto byl výsledek naprosto negativní. Pro spoustu lidí je velmi složité svůj nápad takto zahodit. Dokonce jsem se setkal s tím, že se spoustu lidí své domněnky podobně zvalidovat bojí. Bojí se toho, že by se ukázalo, že je to nesprávná cesta. Raději se poté buď na nápad naprosto vykašlou, nebo přeskočí rovnou k realizaci, která je již ale finančně a časově náročnější a není ověřeno, že bude mít úspěch.

I já jsem samozřejmě cítil zklamání. Hlavně z toho, že se nám oběma kabelka opravdu líbila a divili jsme se, že jí nikdo další nechce. Mohl jsem samozřejmě v tomhle bodě neskončit a s validací pokračovat. V tu dobu se v ČR objevily změny teplot, a zimu vystřídali náhle slunečné dny s teplotou kolem 15-20 stupňu. To má na e-commerce ohromný vliv, protože spadne návštěvnost webu a všichni vyrazí na procházky. Bylo to přesně ve chvíli, kdy jsem uveřejnil své inzeráty. Mohl jsem si tedy říct, že to bylo způsobeno tím, a pokračovat v testování dál, nebo investovat další peníze a čas do reklamy. Raději jsem si ale řekl ne a od nápadu upustil.

Na druhou stranu je samozřejmě nutné brát takový výsledek pozitivně. Rozhodně se na to nedívat jako na chybu, ani se tím nenechat odradit od dalších pokusů. Třeba firma Rovio Mobile, tvůrce populárních Angry Birds, před AB vydalo desítky her a žádná nebyla úspěšná. Nenechali se odradit a pracovali dál a dál. To co se jim následně s Andry Birds povedlo mluví za vše. Validujte svoje nápady. Neschovávejte je do šuplíků.

E-kniha „Chci podnikat, ale nevím v čem ani jak“

Chtěl bys se zaměstnání odejít na volnou nohu nebo začít podnikat? Zajímá tě práce s nápady na podnikání? Připravuji v současné chvíli e-knihu s název „Chci podnikat, ale nevím v čem ani jak“.

Zobrazit ukázky z e-knihy

Kdo je Adam Motvička ?

Jsem mentor, partner, poradce, pozorovatel a poskytovatel feedbacku. A taky programátor kterého nebaví jen programovat, ale chce do všeho kecat a nenechat si nic pro sebe.

Miluju pomáhat lidem hledat jejich “aha” moment v jakékoli fázi jejich projektu.

Adam vás presvedčí, aby ste so svojmi nápadmi pracovali a nenechávali ich doma v šuplíku.

Patrik Mihalčin
Účastník kurzu "Chci podnikat..." a "Mistrovství v Trello"

Adam je člověk který neskutečně nabíjí pozitivní energii, začnete tak vidět hodně věci jinak. Přidává spoustu chutě a sil začít své touhy a cíle řešit.

Ondřej Luskač
Účastník kurzu "Chci podnikat..."

Z Adama úplně přímo číší jeho lidský přístup k problematice rozhodování o začátku podnikání. Nehodnotí a nesoudí, dává ucelený pohled a povídání je jasně strukturované, zřetelné a srozumitelné.

Michal Šatal
Účastník kurzu "Chci podnikat..."

Adam je super lektor, který čerpá hodně ze svých zkušeností a snaží se maximum předat dál.

Michaela Rašovská
Účastnice kurzu "Chci podnikat..."

Vstřícný a otevřený člověk, pro kterého je každé téma výzva. Byl schopný na svém kurzu tím, co sděluje zaujmout deset lidí na tři hodiny, a klidně by to zvládl ještě pár hodin.

Martin Hlaváč
Účastník kurzu "Chci podnikat..."


Adam Motvička, IČ: 74500431

Volejte na: +420 602 316 157

Pište na: adam@motvicka.cz

Přidejte si mě na Facebook

a sledujte mě na Twitteru.

mautic is open source marketing automation